Sandra Lundberg Eriksson

Alla inlägg den 23 oktober 2012

Av Sandra Lundberg Eriksson - 23 oktober 2012 20:16

De började med att jag började rida och träna Totte Mon "Tage" en nordsvensk som har gått som travhäst och som skolats om till ridhäst. Jag jobbade med honom otroligt mycke. När jag började med honom så kunde vi inte få honom att galoppera. Så jag tränade med honom och tillslut så fick vi till galoppen rätt bra och han blev otroligt fin i hoppningen och dressyren.

    

Jag fastnade då för just travhästar. Sedan jag började med tage har jag velat ha en egen travare om vi skulle köpa en egen häst. Jag ville just ha travare för att jag ville ha ett projekt att jobba med jag vill inte ha en färdig häst som redan kan allt utan jag vill utbilda och träna hästen själv.

När jag började på WG så började jag köra deras shettis kille Malte och de tyckte jag var jätte roligt. Innan de har jag aldrig fattat hur folk kan tycka de är så kul att köra tills jag fick lära mig massor.

Sedan dess har jag även velat ha en häst som är inkörd och som jag kan köra själv.


Travhästar är så väluppfostrade. välhanterade och vana vid att stå still i stallgång längrestunder och vänta.( Nu säger jag inte att ridhästar inte kan vara de)  sen är dom otroligt bra i psyket. Sen tycker ja att de är otroligt bra att kunna köra hästen för att just kunna intervall träna hästen. Man kommer aldrig upp i den farten när man rider som när man kör, travhästar kan man då träna så dom får helt otroligt bra kondition.

 


Travhästar är byggd på ett annat sätt och har andra muskler. Men de går att träna dom nästan som man gör på en ridhäst så dom får massa muskler på ryggen och dom andra ställena som ridhästar har. Sen är travhästar så otroligt roliga att jobba med dom vill lära sig nya saker hela tiden och dom försöker alltid att ställa upp och försöker göra rätt. Man har mycke roligt med dom för att man just får forma hästen precis som man själv vill ha den.


 Vi valte ett varmblod för att dom är nättare i modellen och är inte lika tunga som ett kallblod eftersom att jag vill hoppa så valde vi just varblod!


Just därför ville jag ha en travhäst! Ni får även en bild på finaste ALL IN <3

 

 



Av Sandra Lundberg Eriksson - 23 oktober 2012 18:14

Hej!

Direkt efter vi fikat på morgonen så gick jag direkt och kollade ALL IN mockade och bytte vatten. Vill inte att hon ska stå i massa skit hela dagen så de fixade jag på morgonen. Sen vid halv 10 kom Eva och skulle ge henne medecinen. Lill tjejen är ganska svullen och lite buklig på halsen av all medecin. De gick super att de henne sprutorna som vanligt och Eva hjälpte mig även att rengöra hennes sår och sen gick vi in i ridhuset med henne och där fick hon gå 3 varv och sen fick hon gå in igen.


Vid Lunch kom mamma med koksaltlösning så då rengjorde vi såret,rengjorde ben och smorde på kyllera och smorde helosan på små såren hon har.

Här får ni en bättre bild på hennes sår!

     

Sista bilden är på 2 av dom rivsåren hon även har just under de stora såret. sen har hon massa småsår överallt och några kala fläckar som pälsen losnat från..


Efter jag slutet så friserade jag henne. Klippte i öronen och klipte stubbet så nu är hon hel friserad för denna gång. Sen borstade jag och fotade henne lite. Anna-Carin var snäll och mockade och fyllde vatten! medans jag höll på och pyssla med henne. Sen fyllde jag och mamma på hönätet och sen fick hon gå in och äta sin middag.


Se var vad som hände med ALL IN idag!

 

Ovido - Quiz & Flashcards